Idegen látványa


Olyan kismonográfiák és többszerzős tanulmánykötetek megjelentetését tűzi ki célul, melyek egy-egy tematikára vagy műfajra összpontosítva a választott "peremjelenség" esztétikai, történeti és médiumközi problémáival szembesítenek.

Minimum tudomásul kell vennie, hogy jó ideig nem az örökkévalóságnak fog tervezni, hanem a mulandóságnak. Nos, filmépítésznek és látványtervezőnek áll ennyit enged a hatalom is neki: majdcsak elvész a léha művészek közt.

hogyan lehet a művészi látásmódot fejleszteni

Olyan tereket és építményeket alkot, amelyek között szabadon garázdálkodhat a fantázia — mások fantáziája. Talán felesleges is taglalni, hogy a látványtervező alkotta tág értelemben vett környezet mennyire meghatározza a filmet — legyen szó zsánerdarabról vagy szerzői filmről.

A tájban, a környezetben rejtőzik Antonioni, Tarr vagy a német expresszionizmus filmjeinek, de a Szárnyas fejvadásznak, a Moulin Rouge-nak vagy a Suspiriának az esszenciája is — ez pedig nem egyedül a rendező műve.

  • Az alapképzési szak megnevezése: látványtervezés Visual Design 2.
  • A turistákat megdöbbentette a világ egyik legnagyobb és legritkább vízi lényének látványa
  •  Ужасное уродство, правда.
  • Стратмор подался вперед и повернул к Сьюзан монитор компьютера.
  • A látás nem tökéletes
  • A látásom mínusz 15
  • Bizarr látvány: végtagok nélküli idegen lényt mosott partra a tenger - Ripost

A látványtervező lehet iparos, aki aláveti magát a rendező akaratának, de művész is, aki sajátos vízióval és koncepcióval vesz részt egy film létrehozásában. Ezek a munkák már megágyaznak az alternatív pálya iránti érdeklődésének, de a nyolcvanas évekig kell várnunk, amíg komolyan a látványtervezés felé fordul.

Az idegen város Egy másik, körön kívülre került építésszel, Bachman Gáborral szövetkezve ben létrehozza a Plusz Stúdiót, amelynek égisze alatt idegen látványa megbízásokhoz juthatnak. Vállalkoznak színházi munkákra, de a Mafilm is igénybe veszi szolgáltatásaikat.

Idegen (látvány)világok

Itt formába önthetik radikálisabb, formabontó építészeti elképzeléseiket, s idegen látványa filmrendezők alkotótársai lesznek, mint Bódy Gábor, Gothár Péter vagy Jancsó Miklós. Közös munkájuk eredménye a Kutya éji dala Bódy Gábor,a Szomorú vasárnap Sándor Pál, és a Szörnyek évadja Jancsó Miklós, látványvilága Jancsó művében a díszleteik szó szerint pusztulásra vannak ítélve, hiszen a film végén rituálisan elégnek.

  • A Földközi-tengertől a Perzsa-öbölig, a Karibi szigetek páratlan hangulatától az egzotikus dél-kelet ázsiai utazásokig nálunk az összes kedvelt úticélt megtalálja - és sok-sok rejtett gyöngyszemet is.
  • Kiss Miklós: Idegen (látvány)világok (Lilium Aurum, ) - hopehelycukraszda.hu
  • A turistákat megdöbbentette a világ egyik legnagyobb és legritkább vízi lényének látványa Travelo
  • Korábban mi is megírtukhogy bár a járványhelyzet miatt elmarad a virágkocsik és a művészeti csoportok hagyományos felvonulása augusztus án Debrecenben, az
  • Látás, mit kezelnek
  • Van-e látás az emberi látásról
  • Magyar Narancs - Nekrológ - A mulandóság örökkévalósága

Rajk mindkét látványtervezői funkció terén rendkívüli érzékkel bír: épít és meglel. Például Szász János Szédülés című filmjének szűkös lakásához nyomasztó posztmodern installációt épített, de van szeme ahhoz is, hogy létező helyszínekben fedezze fel az idegenséget, és úgy illessze egymáshoz a valóság térbeli darabkáit, hogy érzéki fikciót alkossanak. Kapcsolatát a filmművészettel meghökkentő módon indítja.

amikor a látás mínusz 2

Erdély Miklós Verziójában Recsky csendbiztos szerepében tűnik fel, aki fondorlatos módszerekkel igyekszik beleplántálni az ifjú Idegen látványa Móricba, hogy zsidó közössége ellen valljon a tiszaeszlári perben. Bár ebben a filmben is díszlettervezőként dolgozik, minden nézőnek arca és neve égett az emlékezetébe. Rajk László alakja, felidézve apja koncepciós perét, kényelmetlen párhuzamokat teremtett a vérváddal, ami a film bemutatását is elodázta.

KARANTÉNKONCERTEK 09/11 • ÁKOS • SZINTIROCK (koncertfilm, dupla Aréna, 2016) ::: Official Video

Gothár Péterrel dolgozván a magyar szocializmus bizonyos korszakainak megragadása a fő művészi cél. Rajk érdeme, hogy a Megáll az időben húsz évvel később tér vissza kísérteni az ötvenes-hatvanas évek.

szem látószerve

Megszállott alapossággal szerzi be és állítja csatasorba a szemészeti szemüveg relikviáit: bambisüvegeket, cigisdobozokat, lódenkabátokat. Mintha teljes rekonstrukciót látnánk, de ez a látvány vissza is vonja a tárgyak hitelességét, sejtelmes, kékes-lilás neonfények, füstök és ködök emelik el a történetet.

Esterházy Péter és Gothár későbbi filmes kooperációját Rajk már valódi posztmodern látvánnyal támogatja meg.

Látványtervezés szak

Az Idő van és a Tiszta Amerika immár áttételek nélkül igyekszik megmutatni a végtelennek és zavarosnak tetsző nyolcvanas éveket.

Mindkét filmben többre vágyó, de menthetetlenül eltévedt magyar férfiak bolyonganak az útvesztővé vált Budapesten, illetve New Yorkban. Az Idő van című filmhez színes, kubista hatású protézissel toldja meg a balatonszepezdi kastélyszállót, melynek szűk, színes ablakai, sötét idegen látványa és szögletes formái szinte börtönbe zárják a Balatonhoz nyaralni induló Halasi családot. Ezt kiegészítendő a látványtervező egy egyszerre otthonos és idegenné váló Budapestet alkot, melynek Margit hídja Grand Boulevarddá nemesedik ahogy Cserháti Zsuzsa énekli a filmbende sötét, monumentális kórháza és az abban burjánzó átláthatatlan bürokrácia viszont agyonnyomja tanácstalanul kóborló főhősét.

növeli a látásélességet

A Tiszta Amerikához Rajk idegen tekintete viszont New York különös alhasát tárja fel — atipikus, a turista számára érdektelen helyszínekből varrja össze újra a várost koszos, sivár kikötő, sikátorok, koszlott hátsó udvarok.

Az ismerőst idegenné tevő tekintet egyéb munkáit is jellemzi; Sándor Pál Miss Arizonájához egy neonreklámokkal ékesített, önmagát a háború közelgő réme elől csillogó ábrándokba ringató Budapestet alkot az üvegből, kristályból és organikus formákból összerakott Arizona bár valóban önálló mikrokozmosszá idegen látványa, ahol idegen látványa pazar kosztümökbe bújt szereplők elrejtőzhetnek a kapukon dörömbölő világégés elől.

A Bachman Gáborral közösen tervezett Kutya éji dalában Budapest neonfényekkel megvilágított, fagyosan csillogó, arctalan metropoliszként tűnik fel.

rövidlátás felnőttnél

Bachman és Rajk eltüntetik a jellegzetes budapesti épületeket, üresen konganak a névtelen utcák, amelyeken Bódy Gábor papja menekül. Külföldi rendezők számára is több ízben használta és alakította át a budapesti helyszíneket: a Vörös zsaruhoz Walter Hill, ironikus módon Moszkvát csinált Budapestből, a Zenedobozban Costa-Gavras, a pompásan kivilágított Lánchidat teszi meg a nyilasterror és ezzel a családba temetett sötét titkok jelölőjének.

Segédkezik a Mentőexpedíció Ridley Scott, látványvilágának kialakításában — közreműködésével a Bálna futurisztikus üvegfelületeiből és geometrikus fémszerkezeteiből születik meg a NASA-központ. A világ végén Rajk László alkotja meg Tarr Béla két utolsó filmjének látványvilágát is.

Lenyűgöző látvány: képeken a debreceni virágkarneválon felvonuló kocsik

A kisvárosra ráilleszthető Botticelli Dante Isteni színjátékához készített Pokol-térképe — ebbe a sötét, fondorlatosan megalkotott börtönbe vannak bezárva a film megrekedt, bűntől fertőzött szereplői. Szűkszavúan, de kifejezően fogalmaz a térrel: a lassan, de megállíthatatlanul közelgő apokalipszist egy szikkadt mező, egy spártaian berendezett házikó és néhány kopott háztartási eszköz festi alá. Rajk állandó látványtervezője Nemes Jeles Lászlónak is, utóbbi rendezői debütálásától kezdve.

Nagy Péter Parazita könyvek sorozat a populáris kultúra részleges feltérképezésére vállalkozik. Olyan kis - monográfiák és többszerzős tanulmánykötetek megjelentetését tűzi ki célul, melyek egy-egy tematikára vagy műfajra összpontosítva a választott "peremjelenség" esztétikai, történeti és médiumközi problémáival szembesítenek. A sorozat harmadik kötete A sorozat harmadik kötete kultikus sci-fi-filmek és hozzájuk kapcsolódó jelenségek értelmezhetőségére koncentrál. A példák között ott szerepel a Solaris, a Star Wars, az Alien, a Blade Runner, a Star Trek, a The Matrix — hogy csak néhányat említsünk azon produkciók közül, melyek szóba kerülnek e kiadvány lapjain.

A Saul fiában korhűen rekonstruálja a haláltáborok tereinek ördögi, könyörtelen funkcionalitásával a minél hatékonyabb gyilkolást és a holttestek eltüntetését szolgáló logikáját. Idegen látványa a teret még Saul megszállott, szűk tekintete járja be, a néző számára kevés alkalom adódik jól megszemlélni a díszletet, ám a Napszálltában már kinyílik a tér és feltárul a háború előtti nyüzsgő Budapest.

Csoportos tengeri hajóutak magyar nyelvű idegenvezetéssel

Rajk korabeli fotók és dokumentumok alapján rekonstruálja a várost, mint mondja, a stúdiót hozza be a valós térbe. A kalapszalon, a műhely és a nagypolgári lakás épített díszletei szervesen hozzákapcsolódnak a Palotanegyed pompás épületeihez.

A bonyolult, labirintusszerű díszlettel Rajk a film jelenidejében már eltűnőben lévő Kovács István díjnyertes Ostrom című rövidfilmjéhez Budapestre hozza a kilyuggatott, romok alá temetett Szarajevót. Rajk teremti újjá a második világháború utáni Budapestet Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjéhez, de ennek bemutatóját már nem érhette meg.