Logopédus látásromlása. Gyermekgyógyászati kézikönyv II.

Látásromlás is állhat a tanulási nehézségek hátterében Az egyik legfontosabb a szemészeti kontroll az iskola megkezdése előtt, hiszen előfordul, hogy azért teljesít rosszul a gyerek a tanórákon, mert rosszul lát, de ő saját maga ezt nem is tudja. Hangyál Éva szemész-főorvos szerint, nagy különbség van a látásvizsgálat és a gyerekek szemészeti vizsgálata között.
Míg előbbihez bármilyen módon kommunikálni tudó páciensre van szükség, utóbbi esetében már csecsemőkorban elvégezhető a vizsgálat és szükség esetén kezelni is lehet a problémát. A szakember szerint jó lenne, ha itthon a nemzetközi előírásoknak megfelelően zajlanának a vizsgálatok: 1, 3 és 6 éves kor lenne a kötelező szűrővizsgálat, de ha bármely szülő szemüveges, akkor évente 1 vizsgálat lenne szükséges, melyet speciálisan gyerekekkel foglalkozó szemésznek kellene megtennie.
Interjúk Gyermekek és serdülők esetében a tünetek kiértékeléséhez és a diagnózis felállításához különböző klinikai interjúkat alkalmazhatunk. Mivel főleg eldöntendő kérdésekről igen—nem választ igényel van szó, az interjúkészítő ritkán kerül döntési helyzetbe, hogy milyen választ húzzon be.
Jó lenne kötelezővé tenni ezeket a szűrővizsgálatokat. Sok vizsgálatot nem tudnak elvégezni egy rendelési időben a gyerekek számára, és a OEP-nek finanszírozni kellene, hogy működőképes legyen a rendszer, azonban emiatt kevesebb a gyerekszemész és logopédus látásromlása a várakozási lista.
Juhász Gabriella, a Hild József Általános Iskola fejlesztő pedagógusa szerint, intézményükben az a megszokott protokoll, hogy az iskolaorvos év eleji szűrővizsgálatait tekintik elsődlegesnek, de van, hogy a pedagógus azt tanácsolja a szülőknek, hogy szemészeti és hallásvizsgálatra küldjék a gyermeket.

A fejlesztő pedagógus is aláhúzta, hogy sajnálatos, hogy nem kötelezőek ezek a szűrések. Fontos a logopédiai szűrés is Mosányi Emőke logopédus, a Fővárosi Pedagógiai szolgálat főigazgatója a műsorban arról beszélt, hogy 5 éves korban van egy kötelező logopédiai szűrés, melyen minden gyermeknek át kell esnie. Ez a nyelvi szinteket is érinti, nem csak a hangok kiejtését.
A betegek mindhárom betegség kombinációjával kombinálhatók. Az afázia befolyásolhatja, hogy a beteg hogyan beszél, képes megérteni azt, amit mondtak, az olvasás és írás készségeit. Nem érinti a hírszerzést, bár néha más emberek gondolkodnak. Az afázia enyhe lehet, és néha csak egyfajta kommunikációt érint, például - olvasás. Mindazonáltal gyakran érintkezik a kommunikáció több aspektusával egyidőben.
Ha ott a gyermekkel gond van, ellátást javasolnak. Azok számára, akik elsőbe mennek és eddig logopédushoz jártak, és logopédus látásromlása gyakorlati feladatokat, azt javasolja, hogy folytassák és ha további ellátásra van szükség, keressék meg a kerületi pedagógiai szakszolgálatot.
Ha még mindig előfordul, hogy egy-egy hangot cserél a gyermek, akkor szintén forduljanak szakemberhez, mert az nagyon nehezítheti az írás-olvasás elsajátítását. Forrás: lelkielet.
