Látási tevékenységek. Elemi rehabilitációs szolgáltatások
A látássérült gyermekek csoportjai A látás fokát és élességét szakorvos állapítja meg. A látássérülés súlyossága alapján széles kategóriát foglal magában a teljes vakság és a kisfokú látásveszteség között.
A látásmaradvány mértéke meghatározza, hogy a gyermek elsődlegesen vizuális úton szerzi az információkat, vagy kiegészíti az információszerzést tapintással és a hallási ingerekre való támaszkodással. Ez utóbbi az aliglátókra jellemző. Vakok, akik még a fényt sem érzékelik.
- Ha egy lánynak gyenge a látása
- A látás jelentősége A fényre specializálódott érzékeny sejtek, szövetek, majd egy bonyolult szerv —a szem— alapvetően fontos információkat közvetít az élőlényeknek.
A vak gyermekekre a tapintó-halló életmód jellemző. A látóképesség hiánya nagymértékben korlátozza a közvetlen ismeretszerzést.
- Szimpatikus látási idegcsomók
- A modern számítástechnika és az internet jóval nagyobb információtömeg kezelését, illetve több eszköz használatát teszi lehetővé, mint valaha.
A képzetek és fogalmak tartalma eltér a látási tevékenységek. Mozgáslehetőségük korlátozott, sztereotíp mozgások alakulhatnak ki. Az olvasás és írás elsajátításához a Braille-jelrendszer használata szükséges.
Aliglátók: A nagyfokú látószűkület akadályozza a vizuális megismerést.
Fényérzékelők: Fény irányának megállapítására képesek. A vakos technikák alkalmazása jellemző.
Polgárőrök eligazítása. Újkígyós, 2019.
A csekély látásmaradvány nagy segítséget nyújt a látási tevékenységek, tájékozódásban. Nagytárgylátók: A mozgó, háttérből kiemelkedő nagyobb objektumokat észreveszik. Ujjolvasók: Két méteren belül képesek megszámolni a feltartott kéz ujjait.
- Látomás mennyi energia
- Szakértői bizottsági tevékenység - Látásvizsgáló Tagintézmény
- Elemi rehabilitációs szolgáltatások - Szemléletmód Rehabilitációs Központ
- Látássérültekkel foglalkozó szervezetek - Adatbázis - LÁRESZ Egyesület
- Latin távollátás
- Rehabilitációs szakemberek, gyógypedagógusok által tartott szolgáltatási elemek.
Látásmaradványuk elegendő a síkírás optikai vagy elektronikus eszközökkel történő olvasásához. Gyengénlátók: A látás marad a vezető érzékelési csatorna.
A gyengénlátó gyermekek főleg a látásra támaszkodnak. Látásveszteségük nagyfokú, de látó-típusú életmódot folytatnak. Segítségre elsősorban a képességek kibontakoztatásában szorulnak. Nevelésük és oktatásuk során a látás maximális kihasználtságára kell törekedni.
Szaruhártya
A látássérült gyermekek életvitelét, tevékenységét jelentősen korlátozza a csökkent látásteljesítmény. A nagyobb térben való tájékozódást, közlekedést meghatározza, hogy milyen a gyermekek távoli vízusa, valamint hogy egy vagy két szemmel látnak-e. A gyermekek játékát befolyásolja, hogy látnak-e közelre, valamint hogy mi jellemzi a színlátásukat.
A csoportok elválasztására szolgáló kritériumok országonként eltérő.
A modern szemlélet szerint ezek a kategóriák nehezen különíthetők el, mivel a látássérültek látásteljesítményét a vizuális funkciók és funkcionális területek alapján lehet megítélni, amely egyéni eltéréseket mutathat a körülmények, feladat jellege és a személy aktuális állapota szerint.
Valakinek például a nappali fényben való közlekedés nem okoz problémát, ugyanakkor sötétedéskor vagy rossz megvilágításban a tájékozódáshoz és közlekedéshez vak.
Ezért egyik kategóriába sem sorolható.