Vizuális degradáció, Nyíregyháza - LEGO-projekt | hopehelycukraszda.hu


A művészettörténet as évekbeli angolszász krízisét például gyakran kapcsolják Norman Bryson nevéhez és kritikai munkásságához, aki az irodalomtudomány felől érkezve posztstrukturalista elképzelések felhasználásával kísérelte meg revitalizálni a tetszhalott tudományágat.

látásvizsgálat élessége Mi a látomásod

Így eshetett meg, hogy az October folyóirat szerkesztői vélhetőleg Hal Foster és Rosalind Krauss megszövegezték ominózus Vizuális Kultúra Kérdőívüket [4]a beérkezett válaszok pedig pontosan a fentebbi két szempontrendszer ambivalenciáját tükrözték.

Szintén tíz évvel ezelőtt egy jóval kisebb port kavart, de legalább ilyen jelentős vita [5] is lezajlott a Critical Inquiry hasábjain, amelynek szereplői, Mieke Bal és James Elkins mindmáig jelentős figurái a vizuális kultúra szcénájának. Kettőjük pengeváltása több szempontból is izgalmas lehet az elmúlt dekád távlatából.

rövidlátás látásgyakorlatok gyenge látás a slingeren

Azóta Elkins, hihetetlen mennyiségű kötetet publikálva, a visual studies egyik kulcsfigurájává vált, Bal pedig ban egy igen komoly, mindazonáltal jó szándékú kritikát tett közre a visual studies vállalkozásairól. A vitában Elkins a művészettörténet, Bal pedig a kultúratudományok nézőpontját foglalta el a képi és szöveges reprezentációk kutatásának területén.

Fotointerpretáció és távérzékelés 4., A távérzékelt felvételek kiértékelése

Pontosabban Elkins a műtárgyak Rembrandt-grafikák specifikumát, anyagi és vizuális komplexitását kiemelve vizuális degradáció a teoretikus háló lazaságát, Bal pedig a filológia historizmusát kritizálva, az értelmezés kreativitása és erőteljesebb kontextualizálása mellett szállt síkra.

Az eltérő nézőpontokat jól allegorizálja a két szerző két későbbi kötetének címe is: Utazgató koncepciók a humaniórákon belül, illetve A képek birodalma. A teória és a praxis konfliktusa állt az October-kérdőív hátterében is.

  • Hyperopia 2 5
  • Műtét nélkül helyre lehet állítani a látást
  • Könyv-háló vs. mozgóképek
  • Újmédia, újírásmódok, újirodalmi műfajok 3.
  • Különösen feltűnő a kialakult hardver hierarchia megújítására, vagy ezzel ellentétben ennek konzerválására irányuló, marketing célzatú gyártói-kereskedelmi szlogenek — megapixel, optikai zoom, kijelzőméret, Live CCD, Super CCD és egyéb hardver paraméterekre utaló — hangsúlyozott szerepe.
  • Polimerek méréstechnikája | Digitális Tankönyvtár
  • Nyíregyháza - LEGO-projekt | hopehelycukraszda.hu
  • Eredetileg az ökológiai restauráció célja a degradáció előtti, ún.

Vagyis a többség úgy gondolta, hogy a fennálló szisztéma kezelni tudja a képek termelésének és fogyasztásának ezredvégi gyakorlatait, és nincs szükség radikális paradigmaváltásra. A többség a visual culture-t egy olyan feltörekvő akadémiai mozgalomnak látta, amely a képek konjunktúráját kihasználva és bagatellizálva, egyfajta szupertudományként ki akarja sajátítani más tudományok tárgyait.

A visual culture tudományos legitimitásának megkérdőjelezői így a három legalapvetőbb pont — a tárgy, a módszer és a politika — felől támadták a formálódó diszciplínát.

Vagyis úgy látták, hogy a visual culture-nek nincs sajátlagos tárgya, nincsenek speciális módszerei, és a törekvései politikailag sem teljesen korrektek. E támadásokat és kritikákat jó részt az October szerkesztőinek retorikája motiválta, amely történetietlenséggel, az innováció hiányával, az adekvát képelemző módszerek elhanyagolásával és azzal vádolta az új interdiszciplínát, hogy a vizualitás elemzését elszakítja annak társadalmi és politikai kontextusától.

AZ „ÉLES LÁTÁS” MATEMATIKAI HÁTTERE

Vagyis az, hogy hogyan, milyen módszerekkel, milyen intézményes és konceptuális keretek között juthatunk a legközelebb a képekhez, az alkotókhoz, a vizuális degradáció és ahhoz a társadalomhoz, amely használja őket. De vajon kiutat kínál-e egyáltalán bármiféle interdiszciplinaritás a bölcsészettudományok ezredvégi kríziséből, amely a művészettörténet visual studies-szá alakulását is nagymértékben motiválja?

stabil rövidlátás torzítja a látást

Bizonyos szempontból a hatvanas-hetvenes évek interdiszciplináris forradalmához kötődik a new art history korábbi krízise is, hiszen a művészettörténet bevett módszereinek kritikájához az újabb interdiszciplináris szempontok figyelembevétele vezetett. Vagyis az az igény, hogy a képek elemzése legyen kompatibilis a társadalom és a kultúra szemiotikai, pszichoanalitikai és társadalomtörténeti leírásaival.

Lényegében ugyanez a cél lebeg a visual studies művelői előtt is — azzal a fontos különbséggel, hogy a képi és a vizuális degradáció reprezentációk különbözőségének és a vizualitás specifikumának hangsúlyozásával a visual studies szabadulni igyekszik a nyelv- és kultúratudományok befolyása alól.

Tehát paradox módon éppen a korábban oly sokat bírált autonómia a tét.

szemteszt az optikában boldog megjelenés jó orvosság a látás javítására

Erre figyelt fel Mieke Bal is az ún. Az autonómia deklarálása és a diszciplináris határok kényszeres meghúzása Bal szerint igen szerencsétlen és meglehetősen érthetetlen stratégia egy olyan mozgalomtól, amely látomás és asztal betűkkel diszciplínák között akar létezni, és amelynek legjelesebb művelői hivatásos határsértők.

2011/3 LIV. ÉVFOLYAM 3. SZÁM

Bal persze jól ismeri a határsértők praxisát, és így talán azt is tudja, hogy ehhez a praxishoz nagyon is szükségesek a határok — mégis úgy vizuális degradáció, hogy nem az utazgatásból kellene profitálni, hanem a kulturális tárgyak és jelenségek körültekintő elemzéséből. Éppen ezért ő a cultural studies alapjain kifejlesztett kulturális analízis művelését tartja üdvözítőnek.

bates táblázat szemvizsgálatra szédülés gyenge látás

A kulturális analízis célja nem a diszciplináris önállóság, és nem is az interdiszciplinaritás, hanem pusztán a kulturális javak elemzése. Bal a kilencvenes évek közepén hozta létre az Amsterdam School of Cultural Analysist, amely a diszciplináris határok deklarálása nélkül alkalmazza a szemiotika, a narratológia, a kultúratudományok és a feminista kritika szempontjait.

Innen nézve egyáltalán nem meglepő, vizuális degradáció Mieke Bal tanulmányának a Vizuális vizuális degradáció és a vizuális kultúra tárgya címet adta. Mindenekelőtt óvakodni kellene az autonómia kényszeres deklarálásától, ami könnyen vizuális esszencializmushoz vezethet.

2010/4 LIII. ÉVFOLYAM 4. SZÁM

Vagyis ahhoz, hogy kiemeljük egyes tárgyak, vizuális degradáció és jelenségek vizualitását, miközben az egyéb materiális, társadalmi és politikai dimenzióikat elhanyagoljuk. Bal írása eredetileg egy könyv recenziójának készült, így nem annyira meglepő, hogy újra és újra visszatér Eilean Hooper-Greenhill legutóbbi könyvéhez, amely a Múzeumok és a vizuális kultúra értelmezése címet kapta.

Az új muzeológia iránt elkötelezett szerző számára kifejezetten szimpatikus az a komplex — a matériák, a gyakorlatok és az intézmények együttes jelentésalkotására fókuszáló — keret, amelyben Hooper-Greenhill a vizualitás és a múzeumi display kérdéseit tárgyalja.

A látás aktusát vizsgálja, mint a külső képek és tárgyak, valamint a belső gondolati folyamatok közötti feszültség termékét. Hooper-Greenhillhez hasonlóan Pajaczkowska is kerüli a vizuális esszencializmust, és a vizualitást a társadalmi nemi szerepek, az ideológiák, az intézmények, az identitás, valamint a textuális és vizuális reprezentációk feszültségterében helyezi el.

Polimerek méréstechnikája

Mieke Bal a Mirzoeff által szerkesztett reader [15] bevezető tanulmányán éppúgy elveri a port, mint a szerző önálló vizuális kultúra kötetén. Mirzoeff viszont jogosan érvel amellett, hogy ő aztán egyáltalán nem vizuális esszencialista, hiszen a vizualitást a kritikai kultúrakutatás, a feminista kritika és a látás-helyreállító kapszulák felől tárgyalja.

Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy Bal kőkemény retorikája sem aratott osztatlan sikert. Mitchell, Michael Ann Holly és James Elkins is úgy érezte, hogy az esszencializmus vádja megalapozatlan, és Mirzoeff miatt nem kellene az egész vállalkozáson elverni a port.

Elkins szerint ráadásul ezek egyike sem vádolható a matéria, vagy éppen a társadalmi-kulturális kontextus elhanyagolásával vagy elkenésével. vizuális degradáció

erős nagy jövőkép visszanyeri a látást