Látáslevelek táncolnak, Lélek és elevenség
Így járt Jean-Georges Noverrea drámabalett ősatyja, Stuttgart, Bécs, Párizs, London fejedelmi udvarainak ünnepelt-átkozott balettmestere, aki meglehet, ma nem lenne mérföldkő a tánctörténetben, ha nem veti papírra reformgondolatait a táncról. Králl Csaba Mert bár koreográfusi ténykedése önmagában is jelentős hatást gyakorolt a felvilágosodás korabeli művészvilágra - a társművészetek képviselő dicshimnuszokat zengtek róla, míg Terpszikhoré hívei sértődékenyen szapulták - végül is táncelméleti írásai emelték az európai balettművészet halhatatlanjai közé.
Noverre levelei első ízben ben jelentek meg magyarul Benedek Marcell fordításában a Művelt Nép Kiadónál.
Azóta látáslevelek táncolnak - ami jól mutatja a kulturális szektor, a kiadók és a mecenatúra táncművészet iránti régóta tartó, lesajnáló közönyét. Nemes tettet hajtott végre a L'Harmattan Kiadó a kötet újbóli megjelentetésével; látáslevelek táncolnak még nemesebbet azzal, hogy e régóta várt bővített kiadás nem olaj alkalmazás a látáshoz akció csupán, hanem egy most induló tánctörténeti sorozat része, melynek első kötetei Fuchs Lívia: Száz év tánc és Lábán Rudolf: Koreográfia már szintén megvásárolhatók a könyvesboltokban.
Az új Noverre-kötet a Vályi Rózsi gondozásában napvilágot látott ötvenes évekbeli kiadást veszi alapul, és duzzasztja fel további hat magyarul eddig nem olvasható, Urbán Mária által fordított levéllel.
A szerkesztő, Fuchs Lívia annyit változtatott az első megjelenéshez képest, hogy megpróbálta rekonstruálni a Noverre által kialakított eredeti sorrendet. A kötetet Hézső István olvasmányosan információgazdag előszava vezeti be, archív látáslevelek táncolnak, jegyzetek és függelék egészítik ki, csokorba gyűjtve például az írásokban szereplő táncosok életrajzát vagy felsorolva Noverre legfontosabb balettjeit.
Egy magamfajta olvasó, miközben tisztelettel adózik a levelek kortörténeti értéke előtt, már első átpörgetéskor az aktualitásukat fürkészi.
- Bates módszer myopia
- Látásfejlesztő alkalmazások
- Észlelési táblázatok
- Ellenfény Offline - Archívum - - /10 - Olvasólámpa - Lélek és Elevenség
- április | | Tömörkény István Művelődési Ház
- De habozni ne habozz soha.
- Kettős látás cukorbetegség
- Látás mínusz 0 75 mit jelent
És bármily meglepő: egyáltalán nem csalódik. Mert bár Noverre teoretikus munkássága és a francia felvilágosodás közötti kölcsönhatás letagadhatatlan, megállapításainak, következtetéseinek nagy hányada jócskán túlmutat saját korán, és megfontolásra okot adó textus több mint kétszáz év távlatából is.
Tegyük fel: ha egy gyakorló koreográfus ma cselekményes pontosabban dramatikus balettet koreografál, nagyjából hasonló esztétikai alapelveket tart szem előtt, mint amilyeneket Noverre már a XVIII.
Ám korántsem elégszik meg azzal, ha a természetutánzás csak a szemnek szól. A mozdulat ott kezdődik, ahol a szó elhal.
A pantomim beemelése a látáslevelek táncolnak, az átéltség, az érzelmek, szenvedélyek kimutatása, a történet, a cselekmény fontossága és hű követése a színpadi előadóművészet új fejezetét nyitotta meg: az operától függetlenné váló drámabalettét. Érzésem szerint minden balett olyan jelenet legyen, amely az első felvonást a másodikkal, a másodikat a harmadikkal stb.
- Hogyan lehet online megismerni a látását
- Hogy a TV rontja a látását
- Áfonyából készült készítmények a látás javítása érdekében
- Április
- Az emberi látás mérése
- Hyperopia műtét videó
Ezekben a dráma menetéhez feltétlenül szükséges jelenetekben elevenség lesz és lélek; a táncosok kénytelen lesznek modorosságukat eldobni és lelküket elővenni, hogy a jeleneteket híven és pontosan adják vissza; arra kényszerülnek, hogy kezükről-lábukról úgyszólván megfeledkezzenek, s csak az arckifejezésre és a gesztusra gondoljanak.
Ebben az esetben költemény lenne minden balett Rendkívül művelt, tájékozott, olvasott ember lévén írásaiban folyamatosan párhuzamot vont a társművészetek, különösen a képzőművészet, festészet és a balett között, meggyőző és beszédes példákon vezetve le a színpadi tánc megújításának szükségességét.
Követelményként állította a koreográfusok elé, hogy minden táncos szerep egyéni és karakteres legyen.
De még olyan tabutémát is részletekbe menően tárgyalt, mint például a táncosok alkata, külön-külön mozgásterápiát javasolva az X és O lábú színpadi zsenik számára. És természetesen szólt az ember veleszületett képességéről, a tehetségről is, ami nélkül mindez egy fabatkát sem ér.
Önmaga nagyszerűségét illetően soha nem voltak kétségei.